Pembangunan Aplikasi Mobile Game Edukasi Untuk Meningkatkan Kemampuan Mental Math
DOI:
https://doi.org/10.24002/jiaj.v5i1.8158Keywords:
matematika mental, kalkulator, mobile game, game memori, Android Studio, mental math, calculator, mobile game, memory game, Android StudioAbstract
The background for this research is people’s dependence on calculation media such as calculators, even for some of the simplest calculations. Abilities like mental math helps us to reduce dependence on calculators. Which is why a solution is needed to develop mental math ability that is integrated with technology. This research focuses on mobile game development that is based on educational game to develop mental math ability using Android Studio. The game implements the concept of memory game that is integrated with arithmetic rules. It aims for honing critical thinking skills using mental math as well as training memory skills. This game is aimed for people of all ages, but mostly for teenages and youths that are still developing their abilites.
Latar belakang penelitian ini adalah ketergantungan orang terhadap media hitung seperti kalkulator, bahkan untuk perhitungan yang paling sederhana sekalipun. Kemampuan seperti matematika mental dapat membantu kita mengurangi ketergantungan terhadap kalkulator. Oleh karena itu dibutuhkan solusi untuk pengembangan kemampuan matematika mental yang terintegrasi dengan teknologi. Penelitian ini berfokus pada pengembangan mobile game berbasis game edukasi untuk pengembangan kemampuan matematika mental menggunakan Android Studio. Game ini mengimplementasikan konsep game memori yang diintegrasikan dengan aturan aritmetika. Tujuannya adalah untuk mengasah kemampuan berpikir kritis menggunakan matematika mental serta melatih kemampuan memori. Game ini ditujukan untuk semua kalangan, namun umumnya untuk remaja dan pemuda yang sedang dalam masa pengembangan kemampuan mereka.
References
Kamarullah, “Pendidikan Matematika Di Sekolah Kita,” Al Khawarizmi J. Pendidik. dan Pembelajaran Mat., vol. 1, no. 1, p. 21, 2017, doi: 10.22373/jppm.v1i1.1729.
J. Tampubolon, N. Atiqah, and U. I. Panjaitan, “Pentingnya Konsep Dasar Matematika Pada Kehidupan Sehari-Hari Dalam Masyarakat,” Program Studi Matematika Universitas Negeri Medan, 2(3), 1-10, 2019.
D. Hidayat, “Penggunaan Kalkulator Dalam Pengajaran Matematika Sekolah Dasar,” Cakrawala Pendidik., no. 7, pp. 173–180, 1997.
A. Wijaya, “Calculator: Its Controversy and Advantages for Learning Quantitative Literacy,” no. Lsm Xvii, 2010.
C. K. Galatea, “Profil Komputasi Mental Mahasiswa Calon Guru Sd Ditinjau Dari Gaya Kognitif Refleksif-Impulsif,” Gammath J. Ilm. Progr. Stud. …, pp. 1–15, 2016, [Online]. Available: http://jurnal.unmuhjember.ac.id/index.php/JPM/article/view/419.
M. Arif, “Penerapan Teknologi Game Berhitung Untuk Meningkatkan Kemampuan Matematika Pada Siswa Tingkat Sekolah Dasar,” Edutic - Sci. J. Informatics Educ., vol. 3, no. 1, pp. 48–57, 2017, doi: 10.21107/edutic.v3i1.2561.
Yulia and M. Silalahi, “Perancangan Game Matematika Sebagai Media Pembelajaran Berbasis Android,” Innov. Res. Informatics, vol. 1, no. 2, pp. 78–85, 2019, doi: 10.37058/innovatics.v1i2.929.
F. Priyatna and W. Wiguna, “Mobile Game Pembelajaran Matematika Dasar Menggunakan Construct 2 di SDN Sasaksaat,” eProsiding Tek. Inform., vol. 1, no. 1, pp. 218–227, 2021.
R. Hardian, “Pengembangan Mobile Edugame Matematika Untuk Meningkatkan Kemampuan Aritmatika Dasar Siswa SD Kelas 4 Dan 5,” J. Bhs. Rupa, vol. 2, no. 2, pp. 98–108, 2019, doi: 10.31598/bahasarupa.v2i2.311.
S. A. Pramuditya, M. S. Noto, and H. Purwono, “Desain Game Edukasi Berbasis Android pada Materi Logika Matematika,” JNPM (Jurnal Nas. Pendidik. Mat., vol. 2, no. 2, p. 165, 2018, doi: 10.33603/jnpm.v2i2.919.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright of this journal is assigned to Jurnal Informatika Atma Jogja as the journal publisher by the knowledge of author, whilst the moral right of the publication belongs to author. Every printed and electronic publications are open access for educational purposes, research, and library. The editorial board is not responsible for copyright violation to the other than them aims mentioned before. The reproduction of any part of this journal (printed or online) will be allowed only with a written permission from Jurnal Informatika Atma Jogja .