Pelatihan Canva Untuk Desain Jadwal Pelajaran 5 pada Siswa Sekolah Dasar Kanisius Notoyudan

Authors

  • Robertus Bellarmino Jalung Dalip Universitas Atma Jaya Yogyakarta
  • Ambrosius Christna Rahadyan
  • Davin Anggrino
  • Raphael Samudra Dewa Raya
  • Alexander Christian A
  • Citra Yayu' Palangan, S.T., M.Sc
  • Desi Maryani, S.T., M.Eng

Keywords:

Canva, pelatihan, Sekolah Dasar

Abstract

Canva is an online-based graphic design application used to create social media graphics, presentations, posters, documents and other visual content. Its use helps train students to design various types of graphics effectively. Training activity was conducted at SD Kanisius Notoyudan to introduce 5th grade students to Canva, as they were not yet familiar with its features. Therefore, efforts to increase understanding to students are carried out by making class schedule designs using Canva media. The purpose of this service is to organize the training, by presenting material about Canva features through learning modules and direct teaching. The methods included a preliminary survey at SD Kanisius Notoyudan, preparation with learning modules and resources, training implementation, and evaluation for improvement. As a result, it is expected that 5th grade students of SD Kanisius Notoyudan can understand Canva features in doing school assignments and personal use.

References

N. Wijaya, H. Irsyad, and A. Taqwiym, “Pelatihan pemanfaatan canva dalam mendesain poster,” JURNAL PENGABDIAN KEPADA MASYARAKAT FORDICATE (INFORMATICS ENGINEERING DEDICATION), vol. 1, no. 2, pp. 192–199, 2022.

R. W. Simbolon, S. Siallagan, D. Munte, and B. Barus, “DESAIN POSTER MENARIK MEMANFAATKAN CANVA,” BERNAS: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat.

J. Pendidikan Ekonomi Undiksha and A. Tenri Ampa, “Media Pembelajaran Audio Visual Berbasis Aplikasi Canva,” vol. 12, no. 2, 2020.

I. , F. D. A. A. Arifah Novia Arifin, “Pelatihan Aplikasi Canva Sebagai Strategi Untuk Meningkatkan Technological Knowledge Guru Sekolah Menengah di Kabupaten Gowa”.

G. S. Wangi1 and I. Bukhori2, “Pengembangan Media Pembelajaran Berbantuan Canva untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik,” ECODUCATION Economics & Education Journal, vol. 5, no. 1, 2023.

R. S. Setiaji, “Berkarya Seni Visual Di Era Digital,” Visual Heritage: Jurnal Kreasi Seni dan Budaya, vol. 5, no. 2, pp. 272–280.

K. Nur Isnaini, D. F. Sulistiyani, Z. Ramadhany, and K. Putri, “Pelatihan desain menggunakan aplikasi canva,” SELAPARANG: Jurnal Pengabdian Masyarakat Bekemajuan, vol. 5, no. 1, 2021.

N. Wijaya, H. Irsyad, and A. Taqwiym, “Pelatihan pemanfaatan canva dalam mendesain poster,” JURNAL PENGABDIAN KEPADA MASYARAKAT FORDICATE (INFORMATICS ENGINEERING DEDICATION), vol. 1, no. 2, pp. 192–199, 2022.

R. W. Simbolon, S. Siallagan, D. Munte, and B. Barus, “DESAIN POSTER MENARIK MEMANFAATKAN CANVA,” BERNAS: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat.

J. Pendidikan Ekonomi Undiksha and A. Tenri Ampa, “Media Pembelajaran Audio Visual Berbasis Aplikasi Canva,” vol. 12, no. 2, 2020.

I. , F. D. A. A. Arifah Novia Arifin, “Pelatihan Aplikasi Canva Sebagai Strategi Untuk Meningkatkan Technological Knowledge Guru Sekolah Menengah di Kabupaten Gowa”.

G. S. Wangi1 and I. Bukhori2, “Pengembangan Media Pembelajaran Berbantuan Canva untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik,” ECODUCATION Economics & Education Journal, vol. 5, no. 1, 2023.

R. S. Setiaji, “Berkarya Seni Visual Di Era Digital,” Visual Heritage: Jurnal Kreasi Seni dan Budaya, vol. 5, no. 2, pp. 272–280.

K. Nur Isnaini, D. F. Sulistiyani, Z. Ramadhany, and K. Putri, “Pelatihan desain menggunakan aplikasi canva,” SELAPARANG: Jurnal Pengabdian Masyarakat Bekemajuan, vol. 5, no. 1, 2021.

L. Hijrah, M. Fikry Arransyah, K. Putri, N. Arija, R. K. Putri, and A. Bisnis, “Pelatihan penggunaan canva bagi siswa di Samarinda,” JURNAL PLAKAT Jurnal Pelayanan Kepada Masyarakat, vol. 3, no. 1, pp. 98–106, 2021, Accessed: Apr. 20, 2024.

D. P. Sari et al., “Implementasi canva untuk pengembangan media pembelajaran interaktif bagi MGMP matematika,” Bubungan Tinggi: Jurnal Pengabdian Masyarakat, vol. 4, no. 4, pp. 1491–1497, Dec. 2022.

N. Zebua, “Potensi aplikasi canva sebagai media pembelajaran praktis bagi Guru dan peserta didik,” EDUCATIVO: JURNAL PENDIDIKAN, vol. 2, no. 1, pp. 229–234, 2023.

M. Monoarfa and A. Haling, “Pengembangan media pembelajaran canva dalam meningkatkan kompetensi Guru,” seminar nasional hasil pengabdian, vol. 5, no. 1, p. 1085, 2021.

A. Yulianti, N. Fazriyah, and A. Saraswati, “Pengaruh penggunaan media pembelajaran canva terhadap hasil belajar peserta didik di Sekolah Dasar,” Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD FKIP Universitas Mandiri, vol. 9, no. 3, pp. 104–111, 2023.

E. Redy Susanto and D. Pratiwi, “pelatihan desain grafis untuk Guru menggunakan canva,” Journal of Engineering and Information Technology for Community Service (JEIT-CS), vol. 2, no. 2, pp. 168–173, 2023.

R. S. Martini, W. Gunarti, M. G. Satrio, M. Maryam, H. Khulqi A S, and C. A. Zahra, “pelatihan penggunaan aplikasi canva for education, bagi Guru Paud di Kecamatan Pulo Gadung,” Jurnal Basicedu, vol. 7, no. 5, pp. 3242–3248, Nov. 2023.

N. Pakaya, M. H. Koniyo, and S. Olii, “Pelatihan desain grafis menggunakan aplikasi canva untuk peningkatan kapasitas aparat Desa Cendana Putih,” vol. 2, no. 2, pp. 63–68, 2023.

Rahma Elvira Tanjung and Delsina Faiza, “Canva sebagai media pembelajaran pada mata pelajaran dasar listrik dan elektronika,” VOTEKNIKA Jurnal Vokasional Teknik Elektronika dan Informatika, vol. 7, no. 2, pp. 80–85, 2019, Accessed: Apr. 20, 2024.

Y. Yuliarti et al., “Upaya meningkatkan kemampuan berfikir kritis pada anak B menggunakan media gambar seri,” Early Child Research and Practice - ECRP, vol. 4, no. 1, pp. 27–32, 2023.

D. A. Dian Sawitri and N. K. S. Dharmawan, “Perlindungan transformasi karya cipta lontar dalam bentuk digitalisasi,” Acta Comitas, vol. 5, no. 2, p. 298, Aug. 2020.

Downloads

Published

2024-06-15

Issue

Section

Articles