McDonaldisasi Melalui Praktik Jurnalisme Hibrida di Kompasiana

Authors

  • Formas Juitan Lase

DOI:

https://doi.org/10.24002/jik.v11i2.414

Abstract

Abstract: This article discusses the development of new media jurnalistic in Indonesia that seem to mix online media and social media as a practise of hybrid jurnalism. Hybrid jurnalism gives a complete picture of how media business is currently runned by the logic of Mcdonaldization as the principle of fast food restaurants. Consequently, it generates the homogenization of content, decreases the quality of jurnalism and misuses the concept of citizen journalism.

Abstrak: Artikel ini membahas perkembangan jurnalistik pada media baru di Indonesia yang kini membaurkan media online dengan media sosial dalam praktik jurnalisme hibrida. Praktik jurnalisme hibrida memberikan gambaran utuh bagaimana bisnis media saat ini dikelola berdasarkan logika Mcdonaldisasi, yang merupakan prinsip dasar restoran cepat saji. Konsekuensinya, jurnalisme media baru di Indonesia dipenuhi oleh homogenisasi konten, penurunan kualitas jurnalistik, dan penyalahgunaan konsep jurnalisme warga.

Downloads

Published

2015-01-12

How to Cite

Lase, F. J. (2015). McDonaldisasi Melalui Praktik Jurnalisme Hibrida di Kompasiana. Jurnal ILMU KOMUNIKASI, 11(2). https://doi.org/10.24002/jik.v11i2.414

Issue

Section

Research-based Article