Pemberdayaan UMKM Desa Singosaren Melalui Program Literasi Digital

Authors

  • Chandra Dewi Kurnianingtyas Departemen Teknik Industri Fakultas Teknologi Industri Jl. Babarsari No.43 Yogyakarta

Keywords:

Literasi Digital, Pemberdayaan UMKM,, Desa Singosaren

Abstract

Singosaren is a village whose potential is strong on human resources. It is proven by the high number of productive age rate and Micro, Small, and Medium enterprises (SMEs) rate as the society occupation. SMEs in Singosaren tend to rely on conventional way of business. It is caused by limited skills to use business digital platforms. In this pandemic and amidst digital era, SMEs potential of Singosaren needs to bewell-empowered. This measure could be implemented through digital literacy. Digital literacy focuses on technology education in masterng the skills to utilize social media ande-commerce maximally. Digital literacy’s objective is for the SMEs are not just producing digital business contents but to also analyze and use the features. The digital literacy contains of two programs which are digibook and digitalk. Digibook consists of practical guidebook in practicing the digital businesses through e-commerce and social media. Digitalk contains educational video consisted of tips in using Instagram in effective ways based on target market.

 

References

Arianto, B. , "Pengembangan UMKM Digital di Masa Pandemi Covid-19", Jurnal Administrasi Bisnis, Vol. 6, No. 2, 2020.

Baktiono, A., Artaya, I Putu, "Memilih Media Sosial Sebagai Sarana Bisnis Online Melalui Pendekatan Uji Categorial", Jurnal Manajemen Kinerja, Vol.2, No.2, 2016.

Donny, B., “Kerangka Literasi Digital Indonesia”, Jakarta: Kemdikbud, 2018.

Fadhilah, D., Tami Pratiwi "Strategi Pemasaran Produk UMKM Melalui Penerapan Digital Marketing", Jurnal Ilmiah Manajemen, Vol. XII, No. 1, 2021.

Febriyantoro, M., Debby Arisandi, "Pemanfaatan Digital Marketing Bagi Usaha Mikro, Kecil Dan Menengah Pada Era Masyarakat Ekonomi Asean", Jurnal Riset Manajemen & Bisnis Dewantara Vol. 1, No. 2, 2018. Manajemen, Vol. 10, No. 1, 2019.

Gumilang, R., "Implementasi Digital Marketing Terhadap Peningkatan Penjualan Hasil Home Industri”, Jurnal Ilmiah Manajemen, Vol. 10, No. 1, 2019

Kotler, P., Gary Armstrong, “Principles of Marketing”, Boston: Pearson Education, 2018.

Nurlela , "E-Commerce, Solusi di Tengah Pandemi COVID-19", Jurnal Simki Economic, Volume 4, Issue 1, 2021

Downloads

Published

2022-10-01

Issue

Section

Articles