Analisis Strategi Pemasaran Dengan Media Sosial Produk Kuliner Usaha Kecil dan Menengah di Pekanbaru
DOI:
https://doi.org/10.24002/jbi.v8i4.1447Abstract
Abstract.
Pekanbaru is a big city with many culinary businesses. To increase the sales income, enterprises utilize social media as their marketing strategy. This research was about a social media analysis for marketing culinary products in small and medium enterprises by using Structural Equation Modelling. Variables in this research are social media selection, information update, response to buyer, quality and price as variable x to culinary business marketing as variable y. The primary data were collected from questionnaires filled by culinary entrepreneurs in Pekanbaru. The results show that the RMSEA = 0.08, AGFI = 0.705, CMIN / DF = 1.834, TLI = 0.813 and CFI = 0.843. From the results of these measurements, it can be concluded that there are six components of measurement values that are acceptable, so the final result in this study is all the variables X has a positive influence on the variable Y.
Keywords: Social Media, Culinary Product, Small and Medium Businesses, Structural Equation Modelling
Abstrak.
Analisis Strategi Pemasaran Dengan Media Sosial Produk Kuliner Usaha Kecil dan Menengah di Pekanbaru. Pekanbaru merupakan kota besar yang banyak bisnis kulinernya. Untuk meningkatkan penjualan, pengusaha kuliner memanfaatkan media sosial sebagai strategi pemasarannya. Penelitian ini tentang analisis media sosial untuk pemasaran produk kuliner pada usaha kecil dan menengah dengan menggunakan metode pemodelan persamaan struktural. Variabel yang digunakan adalah pemilihan media sosial, update informasi, respon terhadap pembeli, kualitas dan harga sebagai variabel x terhadap pemasaran bisnis kuliner sebagai variabel y. Pengambilan data dari kuesioner yang diisi oleh pengusaha kuliner di Pekanbaru. Hasil penelitian menunjukkan bahwa nilai RMSEA=0,08, AGFI=0,705, CMIN / DF=1,834, TLI=0,813 dan CFI=0,843. Dari hasil pengukuran tersebut dapat disimpulkan bahwa ada enam komponen nilai pengukuran dapat dinyatakan dapat diterima, sehingga hasil akhir dalam penelitian ini adalah semua variabel X memiliki pengaruh positif terhadap variabel Y.
Kata kunci: Media Sosial, Produk Kuliner, Usaha Kecil dan Menengah, Structural Equation Modelling
References
Ghozali, I. (2011). Moderated Structural Equation Modeling. In Model persamaan struktural. Konsep dan aplikasi dengan program AMOS 19.0 (2nd ed., pp. 180–183). Semarang: Universitas Diponegoro.
Irianto, A. B. P. (2015). Pemanfaatan Social Media Untuk Meningkatkan Market Share Ukm. Teknomatika, Vol. 8, No(1), 1–12.
Iskandar, W., & Saleh, A. (2015). Analisis Kelayakan Usaha Steak Cafe di Kota Pekanbaru. Jurnal Online Institut Teknologi Nasional, 03(1), 353–364.
Munizu, M. (2010). Pengaruh Faktor-Faktor Eksternal dan Internal Terhadap Kinerja Usaha Mikro dan Kecil (UMK) di Sulawesi Selatan. Jurnal Manajemen Dan Kewirausahaan, 12(1), 33–41.
Nuryskha, A., H., & Wulandari, S. (2015). Pemanfaatan Media Sosial Sebagai Komunikasi Pemasaran Usaha Kecil Menengah Rizqia Keripik Sambal Strawberry Dengan Metode Benchmarking. In e-Proceeding of Engineering, 2, 7592–7599.
Purwidiantoro, M.H., Kristanto, F.D., & Hadi, W. (2016). Pengaruh Penggunaan Media Sosial terhadap Pengembangan Usaha Kecil Menengah (UKM). Jurnal EKA CIDA, 1(1), 30–39.
Sahli, Y.P., Maulida, Y., & Harahap, A. (2017). Prospek pengembangan industri makanan olahan pempek palembang di kota pekanbaru. JOM Fekon, 4(1), 505–517.
Septian, D., & Rumyeni. (2016). Strategi Komunikasi Pemasaran Cafe Tong Susu Pekanbaru Dalam Meningkatkan Jumlah Konsumen. Jom FISIP Volume, 3(1), 1–15.
Setyanto, A.R., Samodra, B.R., & Pratama, Y.P. (2015). Kajian Strategi Pemberdayaan UMKM Dalam Menghadapi Perdagangan Bebas Kawasan Asean (Studi Kasus Kampung Batik Laweyan). Etikonomi, 14(April), 205–220.
Suki, N.M., & Ramayah, T. (2010). User acceptance of the e-Government services in Malaysia: Structural Equation Modelling approach. Interdisciplinary Journal of Information, Knowledge, and Management, 5, 395–413.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright of this journal is assigned to Jurnal Buana Informatika as the journal publisher by the knowledge of author, whilst the moral right of the publication belongs to author. Every printed and electronic publications are open access for educational purposes, research, and library. The editorial board is not responsible for copyright violation to the other than them aims mentioned before. The reproduction of any part of this journal (printed or online) will be allowed only with a written permission from Jurnal Buana Informatika.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.