Sistem Informasi Manajemen Tata Kelola Aset Informasi Perhotelan (Studi Kasus: Hotel Mahkota Lamongan)

Rika Yunitarini

Abstract


Abstract. Nowadays, hotel industry become a business that very interested for many people that can manage the hotel asset very well, in order to giving faster and satisfy services. Every process in Mahkota hotel still manage manually, and this condition require more time and effort. Beside that also cause some human error. To overcome this problem, Mahkota hotel needs management information system that can control information asset management in a hotel, so it can minimalize human error. Beside that, management information system can make easier and faster the process of displaying information become more effective and efficient. Mahkota hotel information system is built by using Microsoft Visual Basic  as programming language and database SQL server. Information system has some feature, such as to manage activity in  front office and back office. It hoped can increase and improve the hotel management, so it can giving the best services.
Keywords: information system, management, hotel

Abstrak. Dunia bisnis dibidang perhotelan memang cukup menjanjikan bagi orang-orang yang mampu mengelola hotel tersebut dengan baik. Begitu pula yang terjadi pada hotel Mahkota, dimana semua proses pengelolaan masih ditangani secara manual yang menyita banyak waktu dan tenaga serta memungkinkan terjadinya banyak kesalahan. Untuk mengatasi masalah tersebut, diperlukan sistem informasi manajemen yang mampu mengontrol pengelolaan aset informasi yang terjadi di hotel, sehingga dapat meminimalkan kesalahan akibat penanganan yang masih manual. Sistem informasi hotel Mahkota yang dibuat menggunakan Microsoft Visual Basic sebagai bahasa pemrograman serta menggunakan database SQL server sebagai penampung data. Sistem informasi ini memiliki beberapa fitur yang dapat memudahkan aktifitas pengelolaan informasi di hotel Mahkota, antara lain aktifitas front office dan back office. Dengan adanya sistem ini, diharapkan mampu meningkatkan manajemen yang baik, sehingga tercipta hotel dengan pelayanan yang lebih baik.
Kata Kunci: Sistem informasi, manajemen, perhotelan.


Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.24002/jbi.v5i2.358

Refbacks

  • There are currently no refbacks.