PERAN KAMPANYE MEDIA SOSIAL, ISU LINGKUNGAN, DAN PERSEPSI EFEKTIVITAS KONSUMEN TERHADAP NIAT BELI PRODUK PENGGANTI KEMASAN SEKALI PAKAI

Authors

  • Fania Rahmadina Universitas Hayam Wuruk Perbanas
  • Yudi Sutarso Universitas Hayam Wuruk Perbanas

DOI:

https://doi.org/10.24002/modus.v36i1.8329

Abstract

This research aims to analyze the effect of social media marketing through campaigns by involving the role of product knowledge, green awareness, price consciousness, perceived consumer effectiveness, and attitudes on purchase intention of single-use packaging replacement products. The data for this research were obtained from a questionnaire with 137 respondents who use environmentally friendly products in Indonesia as a sample tested using purposive sampling technique. This research uses quantitative research with descriptive analysis techniques using the SPSS 25 program and statistical analysis using WarpPLS 7.0. The main findings of this research show that environmental concern has a significant influence that affects consumer purchase intention towards single-use packaging replacement products. Besides, product knowledge and price consciousness also have a significant role in influencing purchase intention for single-use packaging replacement products. Moreover, another finding of this research is that consumer attitudes and perceptions also have a major influence on purchase intention. The contribution of this research is expected to influence people to consider switching to a sustainable lifestyle by using single-use packaging replacement products.

 

Keywords: Social Media Campaigns; Green Product; Perceived Consumer Effectiveness.

 

 

Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis pengaruh pemasaran media sosial melalui kampanye dengan melibatkan peran pengetahuan produk, kesadaran lingkungan, kesadaran harga, persepsi efektivitas konsumen, dan sikap terhadap niat beli produk pengganti kemasan sekali pakai. Data untuk penelitian ini diperoleh dari kuesioner dengan 137 responden yang menggunakan produk ramah lingkungan di Indonesia sebagai sampel yang diuji dengan teknik purposive sampling. Penelitian ini menggunakan jenis penelitian kuantitatif dengan teknik analisis deskriptif menggunakan program SPSS 25 dan analisis statistik menggunakan WarpPLS 7.0. Temuan utama dari penelitian ini menunjukkan bahwa kepedulian lingkungan memiliki pengaruh yang signifikan yang mempengaruhi niat beli konsumen terhadap produk pengganti kemasan sekali pakai. Selain itu, product knowledge dan price consciousness juga memiliki peran yang signifikan dalam mempengaruhi niat beli terhadap produk pengganti kemasan sekali pakai. Selain itu, temuan lain dari penelitian ini adalah sikap dan persepsi konsumen juga memiliki pengaruh besar terhadap niat beli. Kontribusi dari penelitian ini diharapkan dapat mempengaruhi masyarakat untuk mempertimbangkan beralih ke gaya hidup berkelanjutan dengan menggunakan produk pengganti kemasan sekali pakai.

 

Kata kunci: kampanye media sosial; produk ramah lingkungan; persepsi efektivitas konsumen.

Downloads

Published

2024-03-22