EMPLOYER BRANDING DAN TURNOVER INTENTION: PENGARUHNYA PADA KARYAWAN BIDANG PARIWISATA DI YOGYAKARTA

Authors

  • Daniel Yudistya Wardhana Universitas Atma Jaya Yogyakarta
  • Purwani Retno Andalas Universitas Kristen Duta Wacana Yogyakarta

DOI:

https://doi.org/10.24002/modus.v35i2.7676

Abstract

Organizational reputation is often considered as an essential value that may attract the best candidates to join the organization and to retain the best talent in an organization. Employee departure may affect the organization and will cause expensive consequences on the financial and non-financial aspects of the organization. This study aims to determine how employer branding can benefit organizations understand the character of the employees, in order to support organizations to implement better employee retention programs. This study was conducted in Yogyakarta by distributing 70 questionaires to respondents from the hospitality industry which included travel agents, hotels, event organizers and restaurants employees. The multiple reggression results indicate that of the five dimensions of employer branding, there are 3 dimensions that have a significant effect, which are application value, development value and economic value. Meanwhile, interest value and social value have no significant effect.

Key Words: Employer Branding, Branding, Organizational Attractiveness, Turnover Intention, Hospitality.

Citra suatu organisasi seringkali dianggap sebagai suatu bentuk nilai yang digunakan untuk menarik kandidat terbaik untuk bergabung ke dalam organisasi. Namun ternyata citra juga penting untuk mempertahankan talenta terbaik dalam suatu organisasi. Perubahan organisasi yang disebabkan oleh keluarnya karyawan akan berdampak mahal dari sisi finansial dan non finansial organisasi. Penelitian ini bertujuan untuk mengidentifikasi bagaimana employer branding dapat membantu organisasi memahami karakter tenaga kerja dalam organisasi, sehingga membantu organisasi untuk melaksanakan program retensi karyawan dengan lebih baik. Penelitian ini dilakukan di Yogyakarta dengan melibatkan 70 orang responden karyawan dari industri Pariwisata yang meliputi Biro Perjalanan Wisata, Perhotelan, Event Organizer dan Restoran. Hasil uji regresi linier berganda dari penelitian ini menunjukkan bahwa bahwa dari ke lima dimensi employer branding terdapat 3 dimensi yang berpengaruh secara signifikan yaitu, application value, development value dan economic value. Sementara, pada dimensi interest value dan social value tidak berpengaruh secara signfikan.

Kata Kunci: Employer Branding, Branding, Organizational Attractiveness, Turnover Intention, Hospitality.

Downloads

Published

2023-09-18